XS
SM
MD
LG
Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій

(Державний університет телекомунікацій)


Адреса:
03110, Україна
м. Київ, вул. Солом'янська, 7
Контактна інформація:
Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій

(Державний університет телекомунікацій)

Концепція освіти упродовж життя: реалії економічного світу

10:01, 13-03-2021

25 лютого 2021 року на засіданні круглого столу в Київському інституті Бізнесу та Технологій обговорювались сучасні тренди в економіці та роль бізнес освіти, де узяли участь провідні вчені, практики не лише України а і й зарубіжжя. Запис трансляції "Сучасні тренди в економіці та роль бізнес освіти" пропонуємо послухати:

Так, на думку професора кафедри маркетингу ДУТ - Надії Писар, процеси глобалізації детермінують становлення інтернаціоналізації та розвиток інтелектуалізації економіки. Змінні економічні, науково-технічні, політичні та інші чинники зовнішнього середовища культивують нові професійні якості фахівців. Гіпотетичне прогнозування розвитку економіки відхиляє фантастику про виконання програмними роботами рутинних операцій, що автоматизує 40% робочих місць та надасть людям можливість творчо і креативно підходити до наповнення цінними і якісними властивостями продуктів, що є перевагою для зростання їх доданої вартості.

Визначальним чинником успіху серед конкурентів стає довгострокове стратегічне бачення місії, чітке формування цілей і цінностей діяльності компаній, а значить чітка відповідь на запитання: як допомогти суспільству стати кращим?. Якщо працівник буде відкритий до інновацій, з творчими підходами та мати стратегічне бачення – буде запитуваним на ринку. Для збереження інтелектуального потенціалу нової моделі економіки (sharing economy) стає життєво необхідним забезпечити розвиток конкурентоспроможної системи освіти, яка стає усе більше доступною як в умовах пандемії так і під впливом глобалізації та інформатизації, що відкривають можливості доступу до освіти авторитетних закладів світу. Погоджуючись з думкою Т. Біксона[1], освіта стає ключовою детермінантою економічних результатів і потенціалу країн світу. Характерними рисами глобалізації у галузі освіти є уніфікація знань, загальне прагнення країн світу до досягнення високої якості освіти.

Відомо, що ЮНЕСКО[2] оголосило ХХІ ст. століттям освіти, таким чином визнавши освіту рушійною силою не лише у розв’язанні глобальних проблем, які переживає людство, а й у формуванні духовних підвалин нової цивілізації, адже глобалізація пов’язана передусім із визнанням освітньої нерівності. Така тенденція збільшує «відтік інтелекту» за кордон, що виражається у велике демографічне лихо при будівництві вільної, незалежної, суверенної України. Основною проблемою освітнього простору постає визнання дипломів студентів у тій чи іншій країні. За таких обставин національні системи вищої освіти поповнюються освітніми провайдерами неформальної освіти.

Сучасна бізнес-освіта має executive характер, а міжнародні компетенції в Україні мало проявляються. Прикладне застосування світових підходів та інновацій до проблем бізнесу має бути інтенсивніше в динамічних процесах економіки. Тому, зв’язок теорії з практикою повинен забезпечуватися участю студента у реальних проектах під керівництвом викладача та фахівця від фірми-замовника, вирішенням ситуативних завдань, проведенням рольових ігор, імітацій, а також за допомогою створення навчальних галузевих структур при великих фірмах та підприємствах.

Реалії економічного світу формують концепцію освіти уподовж життя. З наукової точки зору ідея безперервної освіти пов’язана з концепцією напіврозпаду знань (concept of the «half-life of knowledge») австрійсько-американського економіста Фріца Махлупа, який звернув увагу на відстань, що характеризує якість та глибину знань, отриманих у минулому, їхню відповідність сучасним вимогам. Період напіврозпаду знань визначають як час після завершення навчання, протягом якого професіонали втрачають половину первинної компетентності. Вважають, що період напіврозпаду знань у різних сферах діяльності людини може складати від декількох місяців до 5-10 років. На думку іншого дослідника з Інституту Світової економіки імені Фернана Броделя (Бразилія) Пітера Т. Найта, напіврозпад знань може мати неоднакову тривалість. Виокремлюють знання з коротким та довгим періодами напіврозпаду. Знання з коротким напіврозпадом здобувають швидко, їхня актуальність є ситуативною (це знання з використання програмного забезпечення, частина технічних і професійних навичок тощо), а от до знань із довгим періодом напіврозпаду належить знання мови, логіки, математики, теоретичної частини професійного навчання. Традиційна академічна освіта впродовж тривалого періоду часу забезпечує людей знаннями, що залишаються актуальними доволі довго і виступають базовим підґрунтям для здобуття знань, які через ті чи ті обставин можуть бути замінені на інші, більш сучасні. У контексті професійного навчання важливою є визначення одиниці виміру старіння знань фахівця, яку розглядають як період «напіврозпаду» компетентності. Так, зниження компетентності на 50% унаслідок появи нової інформації свідчить, що для багатьох професій цей період настає менш ніж через 5 років. Іншими словами, стосовно системи вищої освіти втрата знань настає раніше, аніж закінчується навчання, а тому вирішити цю проблему можна шляхом запровадження безперервної освіти[3].

Попри різні труднощі розвитку бізнес-освіти в Україні, відрадним є жвавий інтерес до цієї проблеми, зокрема і через проведення даного семінару – «Сучасні тренди в економіці та роль бізнес освіти». На усвідомлення важливості цієї проблеми вплинули також і зовнішні ініціативи, а це: ООН, ЮНЕСКО, Міжнародної організації праці, Ради Європи, Європейської Комісії, а також резолюції, конвенції, меморандуми, рекомендації, схвалені багатьма всесвітніми й регіональними форумами з проблем освіти дорослих як ключового елемента освіти упродовж життя. Крім цього, відповідно до ст. 433 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС сторони вивчають можливості розвитку співробітництва у сфері середньої освіти, дистанційного навчання та освіти протягом життя[4].

Цитуючи Альберта Ейнштейна: «Аби втримати рівновагу, потрібно постійно рухатися» резюмуємо: неперервне навчання є ключовим при розв’язанні глобальних освітніх проблем та викликів, або у реаліях економічного світу  упродовж життя необхідна освіта.


[1] Bikson T. K. Global Preparedness and Human Resources. Santa Monica. Rand, 1996. 200 p.

[2] UNESCO Institute for Lifelong Learning доступний за покликанням: https://uil.unesco.org/

[3] Peter T. Knight. The Half-Life of Knowledge and Structural Reform of the Education Sector for the Global Knowledge-Based Economy Доступний за покликанням:  https://bit.ly/32K40wu

[4] Н. Сорока. Освіта дорослих як суспільна відповідальність та інвестиції в майбутнє. Доступний за покликанням: https://www.hsa.org.ua/blog/osvita-doroslyh-yak-suspilna-vidpovidalnist-ta-investytsiyi-v-majbutnye/

Читайте також
Бажаєте дізнаватись про особливості вступу у 2024 році?
Підписуйтесь на спільноти спеціальності "075 - Маркетинг" кафедри Маркетингу та першим отримуйте новини, сповіщення про важливі події, підготовчі курси, дні відкритих дверей та багато цікавого.

Про кафедру

Кафедра Маркетингу

Отримати консультацію

Ваш запит на зворотній дзвінок отримає завідуючий кафедрою
Надіслати запит

Абітурієнту

Спеціалізація: Маркетинг

Освітня програма спрямована на підготовку фахівців з маркетингу з пріоритетом Інтернет-маркетингу та широким застосуванням ІТ-технологій, які здатні вирішувати проблеми розробки та реалізації ефективної стратегії маркетингу, з урахуванням особливостей функціонування телекомунікаційної галузі. Програма передбачає викладання навчальних дисциплін спеціалістами у сфері маркетингу та його інформаційно-аналітичного забезпечення, що суттєво поглиблює фахові компетентності майбутніх випускників.

Спеціалізація: Маркетинг

Освітня програма спрямована на підготовку фахівців з маркетингу з пріоритетом Інтернет-маркетингу та широким застосуванням ІТ-технологій, які здатні вирішувати проблеми розробки та реалізації ефективної стратегії маркетингу, з урахуванням особливостей функціонування телекомунікаційної галузі. Програма передбачає викладання навчальних дисциплін спеціалістами у сфері маркетингу та його інформаційно-аналітичного забезпечення, що суттєво поглиблює фахові компетентності майбутніх випускників.

Переглядів: 4 721